Sunday 28 September 2014

مراسم تحلیف فردا برگزار می‌شود

مراسم تحلیف فردا برگزار می‌شود

- حکیمی
مراسم تحلیف و انتقال قدرت روز دوشنبه در کابل برگزار می‌شود. آمادگی‌ها برای برگزاری باشکوه این مراسم از چند روز پیش آغاز شده و مهمانان خارجی نیز در آن شرکت می‌کنند. تعدادی از جاده‌های اصلی شهر کابل به مناسبت این روز با پرچم سه رنگ افغانستان مزین شده‌اند و تدابیر امنیتی نیز در شهر بیشتر شده است.
روز سه‌شنبه نیز مردم افغانستان شاهد یک رویداد تاریخی دیگر خواهند بود. براساس اظهارات داکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی دولت افغانستان، قرار است روز سه‌شنبه یعنی یک روز پس انتقال قدرت، رییس‌جمهور جدید موافقت‌نامه امنیتی را با ایالات متحده امریکا امضا کند. با امضای این موافقت‌نامه همکاری‌های مالی امریکا برای نیروهای امنیتی کشور ادامه خواهد یافت.
این امیدواری وجود دارد که با امضای این موافقت‌نامه، نگرانی‌ها در مورد آینده امنیت افغانستان کاهش یابد و مردم با اطمینان بیشتری زندگی کنند، زیرا امضای چنین موافقت‌نامه‌ای زمینه همکاری ایالات متحده امریکا با افغانستان را فراهم می‌کند. رییس‌جمهور کرزی در ماه‌های اخیر با وجود فشارهایی که از سوی تحلیلگران، نهادهای مدنی و مردم وارد شد، این موافقت‌نامه را امضا نکرد. خودداری آقای کرزی از امضای این موافقت‌نامه سبب شد تا شماری از سرمایه‌گذاران، امیدشان نسبت به آینده را از دست دهند و از سرمایه‌گذاری، در افغانستان صرف نظر کنند.
افغانستان در این روز، شاهد یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۱۴ است. در پایان امسال از یکسو نیروهای ناتو افغانستان را ترک می‌کنند و از سوی دیگر همکاران بین‌المللی نگران انتقال سیاسی بودند. بسیاری‌ها به این باور بودند که انتقال سیاسی به مراتب دشوارتر از انتقال امنیتی خواهد بود. اما انتخابات ریاست‌جمهوری سپری شد و دو نامزد انتخابات پس از ماه‌ها کشمکش به تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند.
مردم افغانستان در جریان چهار ماه گذشته به‌دلیل طولانی شدن انتخابات از نظر اقتصادی ضربه دیدند. بیشتر سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت‌های اقتصادی دست کشیده بودند و تاجران نیز به‌خاطر مطمین نبودن از آینده، اموال مورد نیاز را در بازار وارد نمی‌کردند که هردوی این موضوعات سبب گرانی در بازار و بی‌کاری شد.
در همین حال اشرف‌غنی احمدزی، رییس‌جمهور جدید کشور روز گذشته در جمع شماری از هواداران حزب جنبش ملی اسلامی به فساد پیشه‌ها هشدار داد. آقای احمدزی گفت که برای مبارزه با فساد اراده محکم دارد. او گفت در صورتی که پس از آغاز کار حکومت جدید، فساد پیشه‌ها به این کارشان ادامه دهند «از خود گله کنند.»
احمدزی گفت که حکومت‌داری در سال‌های آینده کار آسانی نخواهد بود و دشواری‌هایی وجود خواهد داشت اما او تاکید کرد که با حمایت و همکاری‌های مردم بر این دشواری‌ها فایق خواهد آمد. احمدزی وعده داد که با آغاز کار حکومت جدید به وعده‌های خود عمل می‌کند و برای یک افغانستان باثبات، مرفه و پیشرفته به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.
رییس‌جمهور جدید کشور از همه سرمایه‌داران خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. او گفت که بدون سرمایه‌گذاری مشکلات جوانان حل نخواهد شد. او دست یکی از سرمایه‌داران را در هنگام سخنرانی خود بلند کرد و گفت که از سرمایه‌داران حمایت خواهد کرد.
امنیت یکی از موضوعات اصلی سخنرانی اشرف‌غنی احمدزی بود. او تاکید کرد که تامین امنیت بدون صلح سراسری در افغانستان ناممکن است. به باور رییس‌جمهور جدید، صلح سراسری زمانی ممکن است که آغوش دولت بر روی تمامی اقشار جامعه باز باشد. او از این اقشار نام نبرد اما در حال حاضر حزب اسلامی حکمتیار و طالبان در قدرت شریک نیستند و از مخالفان مسلح دولت به شمار می‌روند. تلاش‌های چندساله رییس‌جمهور کرزی برای جذب طالبان و حزب اسلامی به پروسه صلح، نتیجه مثبت نداده است.
در همین حال ایتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله با نشر اعلامیه‌ای از دادن اعتبارنامه‌ای که کمیسیون انتخابات به اشرف‌غنی احمدزی داده به شدت انتقاد کرده است. ایتلاف ملی گفته است که این اقدام کمیسیون انتخابات «در تضاد با توافق صورت گرفته میان نامزدهای ریاست‌جمهوری بود.»

No comments:

Post a Comment