Sunday 21 September 2014

نتایج انتخابات اعلام شد



نتایج انتخابات اعلام شد: اشرف‌غنی رییس‌جمهور عبدالله عبدالله رییس اجرایی

- حکیمی
کمیسیون مستقل انتخابات نتایج انتخابات دور دوم را اعلام کرد. اما این نتایج نه ارقامی داشت و نه هم درصدی‌ای. رییس کمیسیون انتخابات در کنفرانس کوتاهی حاضر شد و نتایج را از روی یک ورق قرائت کرد. او گفت که براساس نتایج انتخابات اشرف‌غنی احمدزی رییس‌جمهور است و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی. نورستانی پست ریاست‌جمهوری برای اشرف‌غنی احمدزی و پست ریاست اجرایی برای داکتر عبدالله عبدالله را نیز تبریک گفت. این مقام کمیسیون انتخابات از تلاش‌های جامعه جهانی و رهبران سیاسی افغانستان برای توافقی که بین دو نامزد به‌دست آمد، تشکر کرد.
مسوولان کمیسیون انتخابات به خبرنگاران نیز فرصت ندادند که پرسش‌های‌شان را مطرح کنند. رییس کمیسیون انتخابات پذیرفت که تقلب گسترده‌ای در انتخابات صورت گرفته است. او گفت که نبود تذکره‌های الکترونیکی سبب شده تا کمیسیون انتخابات نداند که چه تعداد جمعیت در ولسوالی‌ها و واحدهای اداری افغانستان زندگی می‌کنند. او چالش‌های امنیتی را دلیل دیگر ناتوانی در برگزاری انتخابات شفاف خواند.
اشرف‌غنی احمدزی و داکتر عبدالله ساعت ۱۲ بجه روز یک‌شنبه توافق‌نامه سیاسی را در ارگ ریاست‌جمهوری امضا کردند. در مراسم امضای توافق‌نامه حامیان هر دو تیم حضور داشتند.
از روزی که نامزدان برای ثبت‌نام به کمیسیون انتخابات رفتند، یک سال می‌گذرد. مردم افغانستان در این مدت با بیم و امید به سر بردند. هیچ کسی نمی‌دانست که با چه سرنوشتی روبه‌رو خواهد شد. پس از اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات، اعتراضاتی شبانه که با شلیک‌ها نیز همراه بود مردم را هراسان کرد. اما پس از آن‌که داکتر عبدالله روند تفتیش صددرصدی آرا را ترک کرد، جامعه جهانی فعال شد و با تلاش‌های جان کری، وزیر خارجه امریکا، دو نامزد توافق کردند که حکومت وحدت ملی تشکیل دهند.
سخنگویان ستادهای انتخاباتی روز گذشته در یک کنفرانس مشترک حضور یافتند و جزییاتی را در مورد توافق‌نامه امضا شده ارایه کردند. فاضل سانچارکی و فیض‌الله ذکی در یک کنفرانس مشترک گفتند که دو ستاد انتخاباتی پس از این رقابت را کنار می‌گذارند و در فضای تفاهم حکومت وحدت ملی را تشکیل می‌دهند.
فیض‌الله ذکی گفت: «دو نامزد به خواست مردم افغانستان تمکین کردند و مردم افغانستان خواستی بالاتر از این ندارند که نخبگان سیاسی با هم متحد باشند و به‌جای کشمکش، انرژی خود را برای خدمت به مردم مصرف کنند.» ذکی گفت دوره رقابت‌ها گذشت و طرفداران دو نامزد با وحدت، همدلی و برادری باهم کار کنند.
سانچارکی در این مراسم گفت که انتظار می‌رود مراسم تحلیف بزرگ و باشکوه با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شود. او گفت احتمالا روز دوشنبه هفته آینده مراسم تحلیف، برگزار خواهد شد.
هرچند قدرت بین دو نامزد ۵۰ – ۵۰ تقسیم می‌شود اما آقای سانچارکی گفت قدرت مانند کیک نیست که آن را به دو نیم تقسیم کرد. او گفت که افراد شایسته هردو تیم در حکومت شریک خواهند بود.

No comments:

Post a Comment