Sunday 14 September 2014

شورای کویته در عقب حمله بی‌سابقه غزنی

- ظفرشاه رویی

مقام‌های ریاست عمومی امنیت ملی، می‌گویند که در عقب حمله اخیر مهاجمان تروریست به چند اداره محلی ولایت غزنی، شورای کویته قرار داشت. به‌گفته‌ی این مقام‌ها، شورای کویته به مدت چهل‌وپنج روز مهاجمان تروریست را برای حمله بالای اداره‌های محلی ولایت غزنی، در پاکستان تحت آموزش داشته است.
بامداد روز پنج‌شنبه، سیزدهم سنبله، چند اداره محلی از جمله ریاست امنیت ملی و قطعه واکنش سریع پولیس شهر غزنی مورد حمله تهاجمی گروهی از تروریستان انتحاری قرار گرفت. مهاجمان تروریست، ابتدا دو عراده موتر مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی ساختمان‌های ریاست امنیت ملی و قطعه واکنش سریع پولیس انفجار داده و به‌دنبال این انفجارها چند تن‌شان وارد ساختمان یک هوتل در نزدیکی این اداره‌ها جابه‌جا شدند. مهاجمان تروریست که وارد ساختمان یک هوتل بلندمنزل شده بودند، با نیروهای امنیتی درگیر شدند که در نتیجه این درگیری‌ها تمامی مهاجمان کشته شدند.
مقام‌های محلی می‌گویند که در این حملات دوازده نفر به‌شمول چند غیرنظامی کشته و بیش از دوصدوده نفر دیگر زخمی شدند. اما پیش از این، جمعی از نمایندگان ولایت غزنی اعلام کرده بودند که در این حملات بیست نفر کشته و بیش از سه‌صد نفر زخمی شده‌اند.
با این‌حال، مقام‌های امنیت ملی می‌گویند که شورای کویته برای هدف قراردادن اداره‌های محلی ولایت غزنی، مهاجمان تروریست را برای چهل‌وپنج روز در شهر کویته پاکستان تحت آموزش داشته است.
عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی، که روز شنبه، ۲۲ سنبله گروهی از خبرنگاران را با خود به شهر غزنی برده بود، گفت که در این حمله شش شهروند پاکستانی نیز نقش داشته‌اند. آقای صدیقی گفت: «طراحی و سازمان‌دهی این حمله توسط شورای کویته شده بود. شورای کویته تمام تمرینات افراد انتحاری و مهاجمان را به مدت چهل‌وپنج روز در نواحی شهر کویته راه‌اندازی کرده بود و بعد از ختم تمرینات‌شان، آنان را به‌شکل وقفه‌ای به طرف غزنی فرستاد.»
سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی، حمله اخیر در شهر غزنی را بی‌سابقه توصیف کرده می‌گوید که هریک از انتحارکنندگان و مهاجمان چهار پیچکاری نیز با خود داشته که با تزریق کردن این پیچکاری‌ها، حالت عادی خود را از دست می‌دادند. وی گفت: «در نزد هر کدام‌شان چهار زرق پیچکاری هم بوده که یک دانه آن را زرق کرده بودند که آن‌ها را از حالت عادی روانی و فکری کاملا خارج نموده و در حالت کاملا غیرعادی بوده و تصمیم‌گیری خود را کاملا از دست داده بودند و با یک وحشت و دهشت که دور از کرامت انسانی است به حملات خود ادامه دادند.»
موتری مملو از مواد انفجاری که در نزدیکی اداره امنیت ملی ولایت غزنی انفجار کرده، محل آن نشان می‌دهد که از قوت و شدت خیلی بالا برخوردار بوده است. این انفجار که در نزدیکی کتاب‌خانه و موزیم شهر غزنی صورت گرفته، حفره‌ای به عمق دونیم متر و عرض بیش از چهار متر ایجاد کرده است. از شدت این انفجار، کتابخانه‌ای که در آن بیش از ده هزار جلد کتاب از دوره‌های اسلامی نگهداری می‌شد با خاک یکسان شده و هم‌چنین در چند قدمی آن ساختمان موزیم نیز ویران شده و ده‌ها اثر تاریخی شکسته و نابود شده‌اند. دفتر رادیو و تلویزیون ملی غزنی، ساختمان شهرداری، اداره اطلاعات و فرهنگ و دفتر والی غزنی نیز از دیگر اداره‌هایی‌اند که به اثر این انفجار آسیب جدی دیده‌اند.
با این‌حال، موسی‌خان اکبرزاده، والی غزنی، می‌گوید که هدف اصلی تروریستان، از بین بردن فرهنگ و تمدن غزنی بود. به‌گفته‌ی او، همسایه شرقی افغانستان چهل روز قبل تلاش داشت تا به فرهنگ و تمدن غزنی که سال گذشته لقب مرکز تمدن کشورهای اسلامی را کسب کرد، ضربه بزند. آقای اکبرزاده به خبرنگاران گفت: «صدها گزارش موجود بود که دشمن به هیچ‌وجه نمی‌خواهد جنشواره ما کامیاب شود.»
والی غزنی می‌افزاید که هرچند ساختمان‌های کتاب‌خانه و موزیم دوره اسلامی کاملا تخریب شده‌اند، اما آنان توانسته‌اند که بیشتر از نود درصد کتاب‌هایی که در این کتابخانه نگهداری می‌شدند را سالم از زیر آوار بیرون بکشند. وی هم‌چنین افزود که بیشتر آثار تاریخی که به‌شکل سنگی و گلی بودند، از زیر آوار بیرون شده و قابل ترمیم‌‌اند.
هم‌چنین ذکریا نصرتی، مدیر موزیم دوره اسلامی شهر غزنی، می‌گوید که این موزیم در نتیجه انفجار آسیب جدی دیده و بیشتر آثاری که در این موزیم نگهداری می‌شدند، شکسته‌اند. وی گفت: «در این‌جا ۱۳۶ قلم آثار تاریخی نگهداری می‌شدند که با تاسف گفته می‌توانیم که تعداد زیادی از آثار تاریخی ما شکسته و پارچه شده‌اند. از جمله آثار سرامیک، ستوک و سنگ‌هایی که با گلبرگ دیزاین شده بودند و از قدامت بسیار باارزش و تاریخی برخوردار بودند، شکسته و ریخته‌اند. اما پارچه‌های‌شان را ما جمع‌آوری کرده‌ایم و به دیپوی موزیم ملی غزنی انتقال داده‌ایم تا بتوانیم بازهم این آثار را ترمیم بکنیم.»
خسارات مالی
حملات انفجاری و تهاجمی روز پنج‌شنبه در شهر غزنی، خسارات مالی هنگفتی را نیز به باشندگان این شهر و تاجران وارد کرده است. در انفجاری‌که در نزدیکی ساختمان قطعه واکنش سریع پولیس صورت گرفته، بیشترین آسیب مالی به دکانداران و تاجران وارد شده است.
براساس گفته‌ی‌های مقام‌های محلی، در نتیجه دو انفجار روز پنج‌شنبه در شهر غزنی، چهل مارکیت و نزدیک به هزار باب دکان تخریب شده است. خلیل‌الله هوتک از اعضای شورای عالی صلح در غزنی می‌گوید که انفجارهای روز پنج‌شنبه، چهار کیلومتر به محل‌های اطراف انفجار آسیب زده است. او گفت: «تا ساحه چهار کیلومتری محل انفجار، هیچ چیزی برای کسی سالم نمانده است.»
هم‌چنین عبدالجامع جامع، رییس شورای ولایتی غزنی می‌‌گوید که انفجارهای روز پنج‌شنبه، سیزدهم سنبله، بیشتر از دوصد میلیون افغانی به مردم ضربه زده است. او گفت: «بالاتر از دو صد میلیون افغانی به مردم خساره وارد شده است، چهل مارکیت تجارتی تخریب شده و هشت مارکیت به‌صورت کلی از بین رفته و در حدود یک هزار باب دکان هم از کار و بار مانده‌ و با اموالی که در این دکان‌ها بوده از بین رفته‌اند.»
رییس شورای ولایتی غزنی افزود که تاکنون هیچ کمکی از سوی نهادهای دولتی به مردم صورت نگرفته است. به‌گفته‌ی آقای جامع، در صورتی‌که دولت کمک نکند، نزدیک به هزار دکاندار و صاحبان چهل مارکیت از کسب و کار باز خواهند ماند.
چهارصد حامی
در حمله روز پنج‌شنبه، سیزدهم سبنله در شهر غزنی، بیست‌ویک مهاجم تروریست سهم داشتند که تمامی این مهاجمان پس از نزدیک به یک ساعت درگیری، توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. مقام‌های محلی می‌گویند که این مهاجمان تروریست قصد داشتند تا پرچم گروه تروریستی طالبان را بالای یکی از ادارات محلی ولایت غزنی به اهتزاز در آورند.
موسی‌خان اکبرزاده می‌گوید در صورتی‌که بیست‌ویک مهاجم تروریست موفق به تصرف یکی از ادارات محلی می‌شدند، چهارصد مهاجم دیگر نیز وارد شهر غزنی می‌شدند. آقای اکبرزاده می‌افزاید که این مهاجمان در کمربندهای خیلی دور از شهر غزنی حضور داشتند. وی گفت: «اطلاعات بعدی نشان می‌دهد که بدون نوزده نفر، در حدود چهارصد نفر دیگر هم در فاصله‌های دور آماده بودند که اگر این‌ها (مهاجمان تروریست) موفق شوند به یکی از ادارات برسند و پرچم خود را بلند کنند، آن دشنمان هم خود را در این‌جا برسانند.»
هم‌چنین والی غزنی می‌افزاید که اطلاعات آنان نشان می‌دهد که حمله‌ی وسیعی در غزنی صورت خواهد گرفت. او گفت که آنان روزانه چندین گزارش را در مورد احتمال حمله به شهر غزنی دریافت می‌کردند.
در همین‌حال، عبدالجامع جامع، رییس شورای ولایتی غزنی نیز می‌گوید که جلوگیری از این حملات پیش از وقت امکان داشت. وی گفت: «در این شکی نیست که ضعف وجود داشت و هیچ کس نمی‌تواند بگوید ضعفی نبود. ولی شکی نیست که غزنی با تهدیدات زیادی روبه‌رو است و دست‌آوردی که نیروهای امنیتی در راستای مهار کردن حمله اخیر و جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان داشته هم قابل تقدیر است. ولی باید گفت که ضعف بوده که تا این‌جا ]تا نزدیکی اداره ریاست امنیت ملی و قطعه واکنش سریع پولیس[ رسیده‌اند.»
قربانی شدن به‌خاطر نپیوستن به تروریستان
با این‌حال، موسی‌خان اکبرزاده می‌گوید که او به‌خاطر این‌که به جمع تروریستان نپیوسته، دو بار قربانی شده است. به‌گفته‌ی آقای اکبرزاده، تروریستان دو بار از او دعوت کرده‌اند تا در جمع آنان بپیوندد. او گفت: «من منحیث والی غزنی، تقریبا به ارتباط نپیوستن به مخالفان، دو بار قربانی دادم. یکی این‌که وقتی که در پیشاور کنسول بودم از من تقاضا شد که به ارتباط یک گروه من همکاری بکنم و همکاری را جواب دادم و در مدت پنج ماه از کنسولگری اخراج شدم. دیگران در مدت چهل‌وهشت ساعت اخراج می‌شدند و من در مدت بیست‌وچهار ساعت اخراج شدم. دوم وقتی که به عربستان سعودی منحیث سفیر رفتم، در آن‌جا آن‌ها (عرب‌ها) به این‌ها (طالبان تروریست) ملایکه رحمت لقب داده بودند و در آن وقت هر کس تلاش می‌کردند که به ملایکه رحمت بپیوندند. اما تقاضاهایی که در آن‌جا از من شد، تقاضاها را نپذیرفتم و سفارت را ترک کردم و ده روز بعد آن سفارت به گروهی که ملایکه می‌گویند، تسلیم شد.»
والی غزنی می‌افزاید که او به‌دلیل این‌که در دو کشور حامی گروه تروریستی طالبان به پست‌های کلیدی مربوط به نمایندگی‌های سیاسی افغانستان کار می‌کرد از همین‌رو، مورد توجه حامیان تروریستان به‌منظور همکاری با گروه‌ تروریستی طالبان قرار گرفته بود.
والی غزنی مدعی است از زمانی‌که او به‌عنوان والی غزنی منصوب شده، اوضاع در این ولایت بهبود یافته است. به‌گفته‌ی او، طی سال جاری، نزدیک به شش صد طالب تروریست در این ولایت کشته شده و هم‌چنین طی سال‌هایی که او در غزنی ایفای وظیفه می‌کند، هیچ یک از موترهای باری و سواری مورد هدف قرار نگرفته است.

 

No comments:

Post a Comment