Monday 4 August 2014

وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار کرد

وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار کرد

۸صبح کابل، وزارت خارجه در واکنش به حملات راکتی پاکستان و حضور نظامیان و مشاوران پاکستانی در صفوف تروریستان، سفیر آن کشور در کابل را احضار کرده و یادداشتی را به‌عنوان اعتراض به او سپرده است. دولت افغانستان در این یادداشت از حملات پاکستان به‌عنوان تخطی دولت پاکستان از تعهداتش سخن گفته است.
احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه، روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که پاکستان به تعهدات خود برای مبارزه با تروریزم پابند نیست و از گروه طالبان در افغانستان حمایت می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین گفت که نظامیان پاکستانی به حملات راکتی خود بر ولسوالی‌های دانگام و شیگل ولایت کنر شدت بخشیده‌اند. او گفت که این عمل پاکستان تجاوز آشکار بر تمامیت ارضی افغانستان می‌باشد.
این در حالی است که روز یک‌شنبه شورای امنیت ملی نیز از حضور مشاوران پاکستانی در صفوف طالبان سخن گفت. در خبرنامه‌ای که روز یک‌شنبه از سوی ارگ ریاست‌جمهوری منتشر شد آمده است: «دولت افغانستان مدارکی در دست دارد که نشان‌دهنده تداوم حمایت پاکستان از گروه طالبان و افزایش نظامیان و مشاوران پاکستانی در کنار جنگجویان این گروه است.»
آقای مستغنی گفت که این حملات پاکستان بی‌پاسخ نخواهد ماند: «دولت و مردم افغانستان این حملات را در آینده بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و اکنون افزون بر ادامه گفتگوهای دیپلوماتیک، گزینه‌های دیگری چون مطرح کردن موضوع در سطح بین‌المللی و گزینه‌های اقتصادی و نظامی برای پاسخگویی مطرح است.»
مقام‌ها در وزارت خارجه می‌گویند که حمله حدود یک هزار تن از افراد طالبان بر ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار نیز با مشوره مشاوران پاکستانی صورت گرفته است. در این حمله هرچند طالبان شکست خوردند و تلفاتی زیادی دادند ولی این حمله نشان داد که طالبان توانایی حملات رو در رو را پیدا کرده‌اند.

No comments:

Post a Comment