Saturday 2 August 2014

تفتیش آرا امروز آغاز می‌شود


تفتیش آرا امروز آغاز می‌شود

- ظفرشاه رویی
هرچند قرار بود روند تفتیش آرا پس از توقف چند روزه، صبح روز شنبه، یازدهم اسد از سر گرفته شود، اما مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات و سازمان ملل متحد در کابل، می‌گویند که آغاز این روند به‌منظور مشوره با ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در باره طرزالعمل جدید بررسی آرا، برای بیست‌وچهار ساعت دیگر به تاخیر افتاده است.
روند بررسی کل آرای انتخابات ریاست‌جمهوری دور دوم، پیش از عید سعید فطر به‌دلیل اختلافات میان ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی، در مورد چگونگی ابطال آرا تا روز شنبه، یازدهم اسد، متوقف شد. قرار بود روند بررسی آرا روز شنبه از سر گرفته شود، اما هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است که بیست‌وچهار ساعت دیگر فرصت دهد تا در مورد طرزالعمل جدیدی که از سوی این سازمان به‌منظور نحوه بررسی و ابطال آرا ساخته شده، با ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله مشوره کند.
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در خلال روزهای عید سعید فطر، به‌منظور حل اختلافات میان هر دو ستاد انتخاباتی و چگونگی بررسی و ابطال آرا، طرزالعمل جدیدی تهیه کرده است. این طرزالعمل که با استفاده از نظریات و پیشنهادهای هر دو ستاد انتخاباتی تهیه شده، قرار است پس از این بررسی آرا مطابق آن صورت گیرد.
ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی از تهیه طرزالعمل جدید سازمان ملل متحد استقبال کرده اما ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که در مورد این طرزالعمل نظرات خود را دارد.
با این‌حال، احمدیوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، ظهر روز شنبه، ۱۱ اسد، به خبرنگاران گفت که روند بررسی آرا به‌خاطر منافع ملی و مشوره سازمان ملل متحد با ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، برای یک روز به تاخیر افتاده است. آقای نورستانی افزود که بررسی آرا صبح روز یک‌شنبه آغاز می‌شود. رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «کمیسیون پیشنها ملل متحد را تایید کرد و گفتیم که امروز هم به‌خاطر مشوره، بیست‌وچهار ساعت دیگر فرصت می‌دهیم تا ملل متحد همراه داکتر صاحب عبدالله عبدالله مشوره بکند. انشاالله فردا (یک‌شنبه) اول صبح تفتیش آغاز می‌شود در آن کدام تعویقی در نظر نیست و ابدا به تعویق نمی‌‌اندازیم و تفتیش را فردا شروع می‌کنیم.»
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افزود که ناظران ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به‌دلیل ملاحظاتی که این تیم انتخاباتی با طرزالعمل جدید سازمان ملل متحد دارد، برای آغاز روند بررسی آرا به کمیسیون مستقل انتخابات حضور نیافته‌اند. آقای نورستانی به نقل از ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله افزود که تیم اصلاحات و همگرایی خواستار وضاحت بیشتر در مورد طرزالعمل جدید سازمان ملل متحد شده است. او گفت که کمیسیون مستقل انتخابات نیز به‌خاطر منافع ملی تصمیم گرفت تا بیست‌وچهار ساعت دیگر فرصت دهد تا سازمان ملل متحد و ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در مورد طرزالعمل جدید بررسی و ابطال آرا باهم مشوره کنند.
احمدیوسف نورستانی می‌گوید که به‌دلیل چند بار متوقف شدن روند بررسی آرا، کمیسیون مستقل انتخابات در نظر دارد تا تیم‌های کاری را بیشتر سازد. به‌گفته‌ی او، در صورت ضرورت، تیم‌های کاری در سه شفت در روز آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی خواهند کرد.
هم‌چنین یان کوبیش، فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان، به خبرنگاران گفت که روند بررسی آرا به‌منظور مشوره با ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به تاخیر افتاده است. آقای کوبیش افزود که داکتر عبدالله در جریان روزهای عید در افغانستان حضور نداشت و از همین‌رو، از سازمان ملل متحد خواسته است تا یک روز دیگر برای این ستاد فرصت دهند تا توضیحاتی در مورد طرزالعمل جدید یوناما برای‌شان ارایه شود. یان کوبیش گفت: «به‌خاطر همین دلیل بود که ما از کمیسیون انتخابات خواستیم تا زمان آغاز دوباره تفتیش را برای ۲۴ ساعت دیگر به تاخیر اندازد و کمیسیون انتخابات در این راستا مهربانی کرد و تقاضای ما را پذیرفت. اما پس از رایزنی‌ها که امروز (شبنه) خواهیم داشت، امیدواریم که روند بررسی آرا فردا (یک‌شنبه) بدون هیچ نوع تاخیر آغاز شود و به‌صورت درست به پیش برود.»
روند تفتیش کل آرای انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری، پس از توافق هر دو ستاد انتخاباتی با پادرمیانی جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، آغاز شد. از آغاز این روند که نزدیک به دو هفته می‌گذرد، تاکنون برای چهارمین بار متوقف شده است.
تفتیش آرا زمانی با تاخیر بیست‌وچهار ساعته همراه می‌شود که حامد کرزی رییس‌جمهور کشور می‌گوید که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات دور دوم برایش قابل قبول نیست.

No comments:

Post a Comment